Algemene dekkingsmiddelen
Algemene dekkingsmiddelen | Rekening | Begroting | x € 1.000 | |||
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
Uitkeringen gemeentefonds | ||||||
Algemene uitkering | 18.412 | 18.262 | 19.584 | 20.285 | 20.818 | 21.179 |
Integratie uitkeringen sociaal domein | 13.044 | 12.610 | 12.131 | 11.910 | 11.763 | 11.754 |
Overige integratie- en decentralisatie uitkeringen | 2.139 | 2.052 | 2.038 | 2.050 | 2.079 | 2.168 |
Lokale heffingen | ||||||
OZB woningen | 4.503 | 4.512 | 4.886 | 5.054 | 5.194 | 5.385 |
OZB niet-woningen | 2.942 | 3.122 | 3.051 | 3.131 | 3.216 | 3.306 |
Toeristen en forensenbelasting | 220 | 244 | 234 | 237 | 237 | 237 |
Belastingen overig | -536 | -312 | -364 | -367 | -367 | -375 |
Treasury | 1.590 | 124 | 142 | 55 | 140 | -7 |
Vennootschapsbelasting | -26 | 0 | -34 | -14 | 0 | 0 |
Overige baten en lasten | ||||||
Stelposten | 0 | 196 | 209 | 203 | 197 | 191 |
Saldo kostenplaatsen | 0 | 115 | -6 | -6 | -6 | -6 |
Overige | -21 | -4 | -4 | -4 | -4 | -4 |
Totaal alg. dekkingsmiddelen | 42.267 | 40.921 | 41.867 | 42.534 | 43.266 | 43.828 |
Uitkeringen gemeentefonds
Vanuit het gemeentefonds komen een drietal geldstromen naar de gemeente,
- De algemene uitkering
- De integratie- en decentralisatie uitkeringen
- De integratie uitkering Sociaal domein
De uitkeringen zijn doorgerekend op basis van bijgestelde uitgangspunten met betrekking tot inwoneraantallen, uitkeringsontvangers, leerlingen enz. Hierbij zijn de effecten tot en met de mei-circulaire 2017 meegenomen.
A: Algemene Uitkering
Algemene uitkering x € 1.000 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
Meerjarenverwachting 2017: septembercirculaire 2016 | 18.586 | 19.039 | 19.451 | 19.693 |
Mutatie | 998 | 1.246 | 1.367 | 1.486 |
Meerjarenbegroting 2018 (mei-circulaire 2017) | 19.584 | 20.285 | 20.818 | 21.179 |
De mutaties zijn voor het grootste gedeelte het gevolg van:
- Ontwikkeling Accres
Via de normeringssystematiek “trap op trap af” wordt de ontwikkeling van de algemene uitkering voor een belangrijk deel bepaald door de ontwikkeling van de rijksuitgaven.
Voor 2018 wordt het accres positief bijgesteld n.a.v. hoger geraamde rijksuitgaven. Een hogere raming van de inflatie door het Cpb (Centraal plan bureau), werkt door in hogere loon- en prijsontwikkelingen op de rijksbegroting. Daarnaast heeft het rijk besloten om meer uit te geven als gevolg van de stijging van de pensioenpremie ABP en studieleningen.
- Vanaf 1 januari 2018 vinden geen rechtstreekse betalingen aan derden meer plaats uit het gemeentefonds. Tegenover de positieve aanpassing van het gemeentefonds worden de kosten op programma 1 geraamd.
- Hoeveelheidsverschillen
De nieuwe uitgangspunten zoals vermeld in de kadernota 2018 leiden tot een mutatie in de algemene uitkering van het gemeentefonds. De WOZ waarden in deze uitgangspunten zijn bijgesteld met de marktwerking zoals vermeld in de kadernota.
B: De integratie- en decentralisatie uitkeringen
Decentralisatie en integratie uitkeringen x € 1.000 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
Kadernota 2018-2021 (decembercirculaire 2016) | 1.934 | 1.946 | 1.975 | 2.065 |
Mutatie | 104 | 104 | 104 | 103 |
Meerjarenbegroting 2018 (mei-circulaire 2017) | 2.038 | 2.050 | 2.079 | 2.168 |
De decentralisatie en integratie-uitkeringen maken net als de algemene uitkering deel uit van het gemeentefonds, maar hebben een eigen verdeling.
Voor Vught zijn dit de integratie-uitkering Wmo 2007, Impuls Brede scholen combinatiefuncties, voorschoolse voorziening peuters en armoedebestrijding kinderen.
- Armoedebestrijding kinderen
Vanaf 2017 ontvangen we d.m.v. een nieuwe decentralisatie uitkering voor de bestrijding van de gevolgen van armoede onder kinderen.
- Integratie uitkering Wmo (2007)
Een aanpassing van het macrobudget van de WMO-huishoudelijke hulp tbv prijs- en volumecompensatie. Via het objectieve verdeelmodel leidt dit tot een mutatie voor onze gemeente.
C: De integratie-uitkering Sociaal domein
Integatie-uitkering Sociaal Domein x € 1.000 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
Kadernota 2018-2021 (decembercirculaire 2016) | 12.304 | 12.071 | 11.853 | 11.810 |
Mutatie | -173 | -161 | -90 | -56 |
Meerjarenbegroting 2018 (meicirculaire 2017) | 12.131 | 11.910 | 11.763 | 11.754 |
Integratie-uitkering Sociaal domein
De integratie uitkeringen die binnen het sociaal domein worden verstrekt zijn bijgesteld. Dit heeft verschillende oorzaken:
Participatie wet:
De rijksbijdrage voor de participatie is naast de aanpassing voor loon- en prijsbijstellingen gebaseerd op actuele gegevens. Daarnaast is de verdeling van de Wsw middelen aangepast. Het uitgangspunt voor de nieuwe verdeling is “de gemeente waar een Wsw-er een dienstverband heeft” in plaats van “de woonplaats”
Jeugd wet en Wmo 2015:
- Zowel de rijksbijdrage voor de jeugd als de Wmo zijn positief aangepast als gevolg van loon- en prijsbijstellingen.
- Het actualiseren van de gegevens waarop de jeugdwet is gebaseerd leidt tot een structureel lagere bijdrage voor het onderdeel 18+/voogdij en een structurele verlaging van het objectieve budget.
- Nu de omvang van de Wlz definitief is, heeft er een positieve bijstelling plaatsgevonden.
Het is een correctie op de voorlopige negatieve bijstelling die in 2016 plaats heeft gevonden naar aanleiding van de aanpassing van de Wlz.
Lokale heffingen
De toelichting is opgenomen in de paragraaf lokale heffingen (hfdst. 3.4.)
Treasury
Treasury | Rekening | Begroting | x € 1.000 | |||
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
Renteresultaat | 1.615 | 118 | 136 | 48 | 133 | -13 |
Dividend | 16 | 20 | 20 | 21 | 21 | 21 |
Kosten betalingsverkeer | -41 | -14 | -14 | -14 | -14 | -15 |
Totaal | 1.590 | 124 | 142 | 55 | 140 | -7 |
Renteresultaat
Het renteresultaat bestaat uit het verschil tussen de daadwerkelijk te betalen en te ontvangen rente en de aan de programma’s toegerekende rente. Het verschil tussen de werkelijk betaalde rente en de via de omslagpercentage doorberekende rente aan de programma’s werd als baat (renteresultaat) onder de algemene dekkingsmiddelen opgenomen.
Tot en met 2016 werd het omslagpercentage bepaald op basis van de gemiddeld betaalde rente over het vreemde vermogen. In verband met de vergelijkbaarheid van de gemeenten adviseert de commissie BBV bij de verdeling van de werkelijk betaalde rente geen rekening meer te houden met het eigen vermogen.
Het omslagpercentage zakt hiermee aanmerkelijk. Per saldo levert dit geen voor- of nadeel op voor het product treasury. De aan de programma’s toegerekende rente daalt en daardoor ook het renteresultaat ten gunste van de algemene dekkingsmiddelen. Per saldo werd en wordt de werkelijk betaalde rente verantwoord.
De gewijzigde rentetoerekening naar de programma’s heeft effecten op de aan de gesloten exploitaties toegerekende rente. Om de rioolheffing en afvalstoffenheffing op niveau te houden moet er daarom een extra comptabele correctie gemaakt worden. De rentelasten ten behoeve van de tariefstelling rioolheffing en afvalstoffenheffing blijft gebaseerd op het gemiddelde over de externe financiering betaalde rentepercentage.
Schema rentetoerekening Begrotingsjaar 2018 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
x € 1.000 | ||||
a. Externe rentelasten (korte en lange financiering) | 1.378 | 1.427 | 1.512 | 1.655 |
b. Externe rentebaten | -4 | -4 | -3 | -3 |
Saldo rentelasten en rentebaten | 1.374 | 1.423 | 1.509 | 1.652 |
c1. Doorberekende rente grondexploitatie | -27 | 31 | 2 | -2 |
c2.Rente projectfinanciering | 0 | 0 | 0 | 0 |
c3. Rentebaat doorverstrekte leningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aan taakvelden toe te rekenen externe rente | 1.347 | 1.454 | 1.511 | 1.650 |
d1. Rente over eigen vermogen | 0 | 0 | 0 | 0 |
d2. rente over voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal aan taakvelden toe te rekenen rente | 1.347 | 1.454 | 1.511 | 1.650 |
e. De aan taakvelden toegerekende rente (renteomslag) | 1.484 | 1.502 | 1.645 | 1.636 |
f. Renteresultaat taakveld treasury | -136 | -48 | -133 | 13 |
Dividend
Het dividend heeft betrekking op de aandelen BNG die in bezit zijn.
Kosten betalingsverkeer
Onder de post financiering en belegging worden zowel de interne als externe kosten van het betalingsverkeer verantwoord.
Overige baten en lasten
Stelposten
x € 1.000 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
Stelpost activering uren | 8 | 2 | -4 | -10 |
Taakstellende bezuiniging bedrijfsvoering | 241 | 241 | 241 | 241 |
Stelpost nieuwe projecten | -40 | -40 | -40 | -40 |
Totaal programma | 209 | 203 | 197 | 191 |
Stelpost Activering uren
In de begroting zijn bedragen opgenomen voor uren van medewerkers die aan grondexploitatie en aan de MOR-projecten worden toegerekend en niet direct in de exploitatie komen. Voor een groot deel is bij het opstellen van de begroting bekend aan welke projecten de medewerkers gaan werken.
Stelpost: Taakstellende bezuiniging bedrijfsvoering
In 2018 werken we verder aan een efficiënte en flexibele organisatie, toegerust op haar taak en in staat om snel en adequaat te kunnen reageren, anticiperen, adviseren en produceren. Dat bereiken we met efficiency en effectiviteit op het gebied van werkprocessen, middelen, planning en –vooral – goed opgeleide en toegeruste, professionele medewerkers. Dit groei- en ontwikkelproces vordert gestaag. Het stelt de gemeente in staat meer rendement te leveren met minder inspanning. In deze fase is het moeilijk om aan te geven hoe deze inspanningen zich vertalen in concrete besparingen in de bedrijfsvoering in 2018, maar wij verwachten dat deze taakstelling ambitieus, maar reëel is.
Stelpost: Nieuwe projecten
Voor de al bekende en geplande (ruimtelijke) projecten zijn uren en middelen in de begroting opgenomen. We constateren dat er zich in dit kader telkens onverwachte ontwikkelingen voordoen en er vragen komen vanuit het maatschappelijk veld. Voor de behandeling hiervan zijn geen middelen geraamd. Om toch aan deze vraag tegemoet te kunnen komen hebben wij een stelpost opgenomen.